història

Fa poc vaig anar a una presentació d’un nou projecte. Un projecte fascinant. Un projecte pioner que, si funciona, revolucionarà el món educatiu. Quina pena que el relat, la presentació, espatllés la màgia de la iniciativa. Dues hores, al vespre (quan un ja està cansat), amb el presentador no indicat i amb una forma de presentar de les de tota la vida. La d’anar narrant un Power Point. Amb entusiasme, això sí, però sense cap mena d’enginy ni de màgia. Sense ser diferencial. Sense captar l’atenció de la sala…

La capacitat d’explicar, relatar, escriure històries, així com l’art associat a aquesta capacitat, és d’allò més antic… És l’art de connectar emocionalment mitjançant un relat, i deixar que t’arribi al cor, al cap i a l’esperit. Quan ho apliquem a les marques, és el que se’n diu relat de marca (storytelling). L’explicador d’històries. La marca es converteix en la protagonista d’una història on ens explica què és i què pot fer per a tu. En forma de conte, d’història, de pel·lícula. Amb un argument i un fil conductor que faci atractiu tot el procés. Ja no estem en temps d’anuncis, estem en temps de storytelling que, resumint, repeteixo, és l’art d’explicar la història de la teva empresa. És l’art d’arribar a la teva gent d’una altra manera.

Ja no n’hi ha prou de vendre un producte, un servei o un projecte. Cal vendre les emocions i les sensacions que aquest ens transmet. L’storytelling neix per connectar i empatitzar amb el teu interlocutor d’una forma diferent. No vol dir que ens carreguem les altres formes d’arribar al client, a l’usuari final. Força de les històries que expliquen algunes empreses són pura màgia. Des de presentacions de producte, anuncis o vídeos corporatius, memòria d’empresa, pàgines web o projectes educatius. Si us plau, explica’m un conte! Motiva’m, espanta’m, engresca’m, impacta’m, impressiona’m…!

Per descomptat, per a les grans empreses també, però sobretot per a les petites, que són les més mancades d’altres recursos i de grans pressupostos. Les marques entrellacen la publicitat emocional amb l’storytelling, creant una barreja de sentiments en el consumidor que fan que aquest recordi la marca amb facilitat, creant connexió, confiança, augmentant la viralitat perquè, com que és una història fàcil, de seguida tenim ganes d’explicar-la a la parella, al company de feina…, per si encara no l’han vist i ser el primer.

I si ets actiu a les xarxes socials segur que compartiràs l’anunci amb l’etiqueta que la mateixa marca ha ideat. Feina que li fem a la marca! Simplement si expliques una bona història, atrauràs el consumidor final. Vindrà solet. Com els ratolins amb el flautista d’Hamelin… Comprem l’emoció que ens fan sentir i el significat que té per a nosaltres tenir una mica d’aquella o altra marca.

Un dels grans mestres de tots els temps en storytelling ha estat Steve Jobs. El fundador d’Apple sabia com ho havia de fer per diferenciar-se. Quan va presentar l’iPod al món va dir: “iPod, milers de cançons a la teva butxaca”. No ens va dir ni què era ni quina quantitat de megabytes tenia, sinó l’ús que en podríem fer d’aquell aparell…

Quina és la teva història? Me l’expliques? Vols que t’ajudi a construir-la?

PS. Us deixo aquest meravellós storytelling gràfic, on s’explica com sortir de la zona de confort…https://www.youtube.com/watch?v=40mbsKBSWwY