Bona notícia: Una quinzena d’eurodiputats de la Comissió de Transports del Parlament Europeu i alguns alts càrrecs de la Comissió Europea visitaran Catalunya del 16 al 18 de març de 2011, a dos mesos escassos de la definitiva decisió sobre nous corredors ferroviaris d’interès europeu. La delegació institucional, que serà encapçalada pel coordinador de la Unió Europea de projectes Transfronterers per la Península Ibèrica, l’italià Carlo Secchi, té l’objectiu de demostrar que les institucions i les empreses catalanes fa més de 15 anys que es preparen per rebre trens europeus, i que per tant la demanda catalana del corredor mediterrani no és una demanda improvisada d’un dia per l’altre. En tant que membre de la Comissió de Transports del Parlament Europeu, vaig proposar l’octubre de 2010 la visita d’una delegació d’aquesta comissió a Catalunya, per tal de visitar empreses, centres logístics i infraestructures catalanes lligades al corredor mediterrani. La Comissió de Transports, que fa algunes sortides anuals per terres europees, va triar el desembre del 2010 la visita a Catalunya entre moltes altres propostes de potencial interès europeu.

Aquesta delegació europea, integrada per unes 30 persones ja que també inclou assessors logístics dels grans grups polítics del parlament, visitarà el 16 de març l’aeroport de Barcelona i les instal·lacions ferroviàries de SEAT – Volkswagen de Martorell. El 17 de març visitarà les infraestructures ferroviàries de Perpinyà, el coll d’ampolla i canvi d’amplada de via de Portbou i la Sagrada Família. El divendres 18 de març visitarà les terminals de creuers i el moll de càrrega i descàrrega de contenidors del Port de Barcelona. Dijous al vespre passarem pel Palau de la Generalitat, on el president Mas rebrà la delegació europea.

És potser per aquesta visita europea a Catalunya que, precisament, el dia 16 de març el ministre espanyol Pepiño Blanco ve a Barcelona a parlar, precisament també, del corredor mediterrani? Aquesta no ha estat pas una designació fàcil i més endavant ja us donaré més detalls al voltant sobre el procés d’elecció de la candidatura de Catalunya…

Valoro molt especialment el fet que, a dos mesos escassos de l’aprovació de possibles nous corredors ferroviaris per part de les Institucions Europees, la Comissió de Transports visiti especialment Catalunya.

He fet pública aquesta visita en el decurs de l’acte “El Corredor Mediterrani, estació Brussel·les”, celebrat aquest divendres per l’Oficina del Parlament Europeu i la Representació de la Comissió Europea a Barcelona, FERRMED i l’Associació de Periodistes Europeus de Catalunya. En aquest acte he tingut un petit cara a cara amb el Sr. Villalante, representant del Ministeri de Foment. Al gener de 2011 a Brussel·les va venir a l’acte de FERRMED i va dir que el corredor mediterrani estava molt bé, però que seria fet més endavant, que ara no hi havia diners (mentrestant, el govern espanyol segueix licitant AVEs radials).

Divendres el Sr. Villalante va dir que el govern espanyol defensaria “per igual” el corredor mediterrani i la travessia central dels Pirineus… més cafè per a tots! Li vaig dir que Espanya era un país de segona per no invertir les seves infraestructures segons un càlcul de cost-benefici, d’acord amb les tesis de Germà Bel. I també vaig dir que, per causa de no prioritzar les àrees més dinàmiques, els territoris més pròspers convergien en la pobresa amb les que ho són menys… la seva cara era de pocs amics al final del debat. En tot cas, jo estic molt content. Bona setmana a tots!!