Aquest talk show, presentat pel conegut i polièdric Jordi González, va decidir entrevistar dissabte passat a la mare d’El Cuco, un dels imputats del cas Marta del Castillo. Sembla que Rosalía García Marín, la mare, va cobrar, segons diverses fonts, 10.000 euros per parlar del seu fill i de la noia sevillana el cos de la qual encara no ha aparegut. Campofrio, Nestlé, Puleva i Vodafone són algunes de les marques que han dit prou, però tot sembla indicar que en vindran més.
La Noria va rebre un gran allau de crítiques arran de l’entrevista. Moltes justificades, sí, però ens hem parat a raonar per què han decidit aquestes empreses retirar la publicitat al programa que ja porta quatre anys en antena? Realment els preocupa tant inserir publicitat al talk-show perquè va aparèixer la mare d’El Cuco? Ens creiem això? O potser és un magnífic rentat d’imatge? Quina millor publicitat que aquesta? Potser és retorçat, sí, però no per això impossible. Els titulars sobre aquest tema s’han succeït aquests dies. Molta gent –de fet ja ho he sentit– anirà a comprar i dirà: “Sí, comprem aquesta llet de Puleva, que van estar al costat dels bons en el cas Marta del Castillo”.
I la veritat és que els anunciants han condemnat a La Noria per aquesta entrevista, però no ho va fer així l’audiència, doncs el programa va obtenir un 15,1% de share, el que representa un total de quasi 2 milions d’espectadors. No siguem hipòcrites, si us plau. El que no és honest és veure l’entrevista i després aplaudir a les grans marques que, en un brillant acte de comunicació institucional, decideixen no inserir més publicitat en aquest programa. Si no volem aquest tipus de periodisme no el fomentem; però siguem coherents i sincers amb nosaltres mateixos.
Cal una mica de reflexió profunda i d’autocrítica. Em sembla evident que fa mal veure a aquella dona asseguda en un plató de televisió cobrant tants diners. Però tampoc siguem ingenus amb les marques: no fan res sense obtenir un benefici, no són ONGs. Crec que és d’una candidesa brutal pensar que les empreses han abandonat el programa perquè un programa no s’ajusta als seus valors. Potser és molt més plausible reconèixer que la jugada els ha anat molt bé i han pujat a la nòria de la popularitat ètica.
Ja coneixem la dita: “Ni els bons són tant bons, ni els dolents tant dolents”. Això sí: La Noria segueix arreplegant audiència i les marques tenen la cara ben neta gràcies a aquesta operació.
Nerea Rodríguez
Twitter: @NereaRodriguezD