Aquest 2024 just fa 20 anys que la Generalitat de Catalunya va posar en marxa el funcionament de la Direcció General de Participació Ciutadana (actualment Subdirecció de Participació Ciutadana). Tota una experiència que ha portat a dues dècades de polítiques a favor de la participació ciutadana dins de la Generalitat de Catalunya, però també ha servit per influenciar altres escales administratives. Hi ha ens públics, especialment els ajuntaments, que abans del 2004 ja implementaven polítiques de participació ciutadana.
Amb el temps, les polítiques públiques de participació ciutadana s’han convertit en polítiques necessàries. De fet, actualment és difícil concebre l’administració sense pensar en polítiques de participació ciutadana. Sigui quin sigui l’àmbit (joventut, educació, cultura…) la veu de la ciutadania ha d’estar present.
No s’ha d’oblidar que al llarg de la història s’han fet molts errors i encerts que han permès millorar en el camp de la participació. Els debats, els òrgans de participació, les enquestes de satisfacció… Han permès avançar en la situació que estem actualment i avaluant la situació actual arribarem a millores en les polítiques d’avui dia.
La gran pregunta que sorgeix és: la participació és imprescindible per l’administració? Darrera d’aquesta qüestió es pot generar un gran debat, dels partidaris del sí i del no. Des del meu punt de vista, la participació SÍ és imprescindible i els arguments que ho justifiquen són:
- La participació ciutadana millora la qualitat de la política i les decisions que es prenen. La intel·ligència col·lectiva permet veure noves perspectives de com prendre decisions i permet donar resposta als problemes complexos.
- La participació ciutadana ajuda a la implementació. Si la decisió es pren conjuntament, es permet que la decisió tingui la legitimitat per poder-se implementar amb el màxim quòrum de la ciutadania.
- La participació ajuda a que les administracions públiques siguin transparents. La informació pública és clau perquè es garanteixi l’ocultació que pot portar a la corrupció.
- La participació ajuda a ser empàtics. Les persones que hi participen es “posen a la pell” dels demés (ja sigui personal públic, persones representants o participants).
No hi ha dubte que vivim en un context canviant, en què la complexitat als problemes és a l’ordre del dia. Si realment es vol donar una bona resposta, la participació ciutadana ha de ser imprescindible.