Els últims anys, les plataformes digitals de participació ciutadana s’han convertit en un espai clau per apropar les administracions públiques a la ciutadania. Plataformes digitals com el Decidim o el Consul permeten que la població expressi opinions, proposi projectes i intervingui directament en la presa de decisions públiques. Aquesta evolució tecnològica ha obert noves oportunitats per a la democràcia participativa, però també ha plantejat reptes jurídics i ètics rellevants, especialment en matèria de transparència i protecció de dades.

Des del punt de vista jurídic, el dret a la participació implica que les decisions públiques s’han de basar en processos oberts i accessibles on la ciutadania ha d’estar present. Per garantir el compliment del dret, les administracions estan obligades, d’acord amb la Llei 19/2014 de transparència, accés a la informació pública i bon govern, a publicar dades sobre el funcionament dels processos participatius, els criteris de decisió i els resultats obtingut amb la finalitat d’assegurar la traçabilitat de les aportacions o per verificar com les propostes ciutadanes influeixen realment en les polítiques públiques.

Un altre repte fonamental és la protecció de dades personals. Les plataformes de participació recullen informació confidencial com el gènere, l’edat, la ubicació o les preferències polítiques, que ha de ser gestionada d’acord amb el Reglament General de Protecció de Dades (RGPD). L’equilibri entre transparència i privacitat és, per tant, un punt crític: cal garantir que la informació sobre els processos sigui pública sense comprometre la intimitat de les persones participants. Això provoca que hi hagi certa informació interessant a analitzar, com ara quin és el perfil de persones que participen en un procés participatiu de la plataforma Decidim, que per la protecció de dades no es pot obtenir. 

En definitiva, les plataformes digitals de participació representen una gran oportunitat per aprofundir en la democràcia, però la seva eficàcia depèn d’un marc jurídic clar i d’una gestió transparent