Per entretenir-me i alhora estimular la imaginació i la traça manual en la meva infantesa abans d’aprendre a llegir i a escriure, la mare em va ensenyar a retallar amb tisores fines el que ella en deia ‘mocadors’ (per les randes que d’antic adornaven aquestes petites peces de cotó, de fil o de seda). Molts anys endavant vaig descobrir que aquella pràctica manual donava forma a les precioses ‘neules de paper’ que tradicionalment es pengen del sostre de les esglésies de Mallorca com a gràcil ornament nadalenc. 

     Havent observat els singulars resultats que s’obtenien amb el paper retallat, quan cursava disseny gràfic a l’Escola d’Arts Aplicades i Oficis Artístics me’n vaig servir més d’una vegada. Amb aquella tècnica senzilla aconseguia dissenys d’una gran visualitat comunicativa. El professor, Eustaquio Casero, que tenia ànima de pintor, n’estava tan encantat com jo estava feliç de seguir una veta interior que anys a venir va tenir una gran eclosió en la darrera etapa de la meva activitat en el camp del disseny d’exlibris. De manera radical, definitiva, vaig perdre la vista que durant dècades m’havia permès dibuixar amb una gran perfecció formal dibuixos a ploma en tinta xinesa, com per generacions ha estat usual de fer els originals que havien d’anar a la impremta i que jo havia après a realitzar a l’estudi publicitari de Ramon Parera.

     Em vaig entristir, però no deprimir i, com es diu ara, em vaig reinventar. En l’atzucac en què tot d’una em vaig trobar havia de decidir quin camí seguir a partir d’aquell moment. Ja havien començat els temps del disseny per ordinador que descavalcava l’art manual. El vaig descartar: volia continuar sent l’artesana dels meus exlibris. En aquella cruïlla se’m va presentar una solució: els dibuixos a ploma serien substituïts pel collage i el paper retallat. En aquells dies jo ja tenia un coneixement històric del papercutting o cut-out: l’art o tall de paper dels dissenys de paper que ha evolucionat arreu del món per adaptar-se als diferents estils i cultures. El papercutting és art tradicional a la Xina, a Mèxic i a l’Europa central amb les famoses silhouettes, que representen la imatge d’una persona (generalment el seu perfil), un animal, un vegetal, un paisatge o una escena retallada d’un paper o cartolina d’un sol color (sovint negre), que contrasta amb la superfície blanca. Pel seu efecte visual, jo ja havia fet ús creatiu de la tècnica de les silhouettes quan dibuixava plomes a tinta xinesa.

     El collage i el papercutting, cut-out o paper retallat, em van obrir noves perspectives a les possibilitats creatives dels futurs exlibris. Si amb les plomes dibuixades a tinta havia de limitar-me al disseny en blanc i negre de les peces, ara podia emprar papers de tots colors i textures diverses. I, més encara: experimentar sobre la marxa si m’abellia sortir del primer esbós o reformular-lo. I quan ja feia temps que experimentava i gaudia del disseny d’exlibris a través del collage i el papercutting, vaig llegir un episodi biogràfic del pintor Henri Matisse: s’hi explica que havent patit una malaltia greu: un tumor intestinal que el va deixar físicament molt impossibilitat, va revolucionar la seva pintura amb collages i cut-outs, que van resultar uns vehicles formidables per expandir el seu llenguatge artístic sempre acolorit i trencador sense oblidar la tradició, és a dir: d’on venim. 

     Sense saber-ho en aquell moment, a vegades seguim el camí tant d’arts tradicionals com el paper retallat com arts experimentals d’última hora com el collage, que ens retornen l’entusiasme quan tot semblava perdut. Instal·lada ja en l’ús d’aquestes dues tècniques, també els meus exlibris van reviure en una renovada alegria creativa.

Article anteriorDesídia municipal
Teresa Costa-Gramunt (Barcelona, 1951). Dissenyadora d’exlibris i escriptora. Formació artística i humanista: belles arts, disseny gràfic, psicologia, grafologia, italià, cultures orientals i simbologia. Des del 1990 es dedica a la creació literària. Ha publicat una cinquantena de llibres entre assaigs, novel·les curtes, narracions, llibres de viatges, biografies, memòries, poemes i prosa poètica. Col·labora amb articles d’opinió en diversos mitjans. Premiada en el camp de la narrativa, la poesia i el periodisme.