L’advocada i periodista Bea Talegón Ramos i l’economista i publicitària Marta Royo Espinet han posat en marxa la campanya de publicitat i comunicació “Documentados”. El seu objectiu és explicar, sobretot al poble espanyol i en castellà, el que va passar a Catalunya ara fa just un any. A la campanya s’hi anima, d’una banda, a veure els documentals sobre el 20 de setembre i el de l’1 d’octubre que va produir Mediapro i va emetre TV3 i, d’una altra, es convida que s’emetin en mitjans de fora de Catalunya.
Talegón i Royo han creat el concepte “Documentados” sota la premissa que, per poder opinar de qualsevol cosa, cal informar-se i, per informar-se, cal documentar-se. Visualment, el nom de la campanya destaca dins del mot les dues dates en què es van produir fets excepcionals al nostre país (clocumenta2os).
La campanya es basa en dos vídeos de només 15 segons, aptes per poder-los viralitzar, encapçalats per una frase de Gandhi: “Quan algú comprèn que obeir lleis injustes és contrari a la seva dignitat com a home, cap tirania no pot dominar-lo”. Tot seguit, interpel·la l’espectador sobre si les lleis són justes o injustes. El missatge clau és clar i contundent: “Documenta’t, i un cop sàpigues què va passar, tu decideixes si la justícia és justa o injusta. Tu decideixes si Catalunya es mereix tenir presos polítics i exiliats.”
Un vídeo de la campanya es dirigeix a la població perquè el miri a Youtube. L’altre va dirigit a cadenes de televisió, cinemes, teatres, sales d’oci etc., perquè els responsables puguin emetre els documentals.
El vídeo publicat directament a les xarxes ja ha tingut més de 30.000 visualitzacions en xarxes socials i molta repercussió. Entre d’altres, n’han fet difusió i mencions el col·lectiu Súmate, el Molt Honorable President Carles Puigdemont o la periodista Pilar Rahola.
La campanya és en castellà, ja que el s’adreça al ciutadà espanyol, que suposadament no està tan informat com el poble català ni té accés a unes fonts no esbiaixades. També s’està treballant per traduir-lo a l’anglès, fer una pàgina web i elaborar altres materials de comunicació i difusió.
Els dos documentals que la campanya vol difondre es presentaran a Madrid el 4 d’octubre.