Iniciem 2021 amb noves mesures per intentar que la tercera onada de la COVID 19 no siga un tsunami que fará que el sistema sanitari col·lapse. Eixes noves mesures impliquen tancament perimetral de tots els municipis a Catalunya, alguns del País Valencià i el toc de queda que s’avança a les 10 de la nit.

Però mentre la gent de peu ens preparem per complir amb totes aquestes mesures a banda de les que ja portàvem al damunt, s’enterem que a Llinars del Vallès es va muntar una rave la nit de cap d’any a la que va vindre gent d’Itàlia i França i que va durar fins al dia 2 de gener.

A banda de preguntar-se qui va permetre que passara tot açò i per què no es va actuar abans estan les implicacions legals. Quins delictes o faltes administratives es poden imputar a les persones que van anar a aquesta festa?

Primer pensem en un delicte contra la salut pública, per organitzar una trobada de més de 6 persones que no conviuen entre si i sense cap control de les normes de seguretat sanitària. Aquesta opció difícilment es pot aplicar perquè no hi ha cap constància que aquestes persones estigueren infectades per COVID.

Perquè a més a més, ara per ara els mossos no poden desallotjar sense tindre en compte els criteris de salut. En altres ocasions (sense COVID19) s’aplica el protocol establert, però ara s’havien d’extremar les precaucions. Es desallotjaven a les persones i ja està? Es deixava anar a la gent sense saber si s’escampava el virus?

Però en preguntar al departament de Salut, aquestos els van explicar el que ens han explicat a tots en aquestos mesos, que sense cap evidència de simptomatologia no es poden fer proves PCR.

Així que només quedava entrar a la nau i començaren a identificar a la gent. Evidentment molta gent va fugir camp a través.

Al final van haver 2 persones detingudes, cinc investigades i 215 persones identificades. Les persones deteses són els acusats d’organitzar la rave i han passat aquest dillunsr a disposició del jutjat de guàrdia de Granollers i estan en llibertat amb càrrecs.

Eixos càrrecs són un delicte de resistència i de desobediència perquè es negaren a posar punt final a la macrofesta. S’exposen a una pena de presó que pot anar de 3 mesos a un any de condemna o una multa econòmica de fins a 18 mesos.

Pel que fa a la via administrativa, s’ha vulnerat la normativa vinculada a les restriccions sanitàries (eixes que faran que a partir de demà a les 17 es tanque tota l’hostaleria al País Valencià). Per aquesta via, s’exposen totes les persones identificades a multes de 3000 euros i les dos organitzadores de fins a 600.000 euros.

Però si aquesta notícia ens ha indignat més del que es normal es que entre la gent que estava a la gesta hi havia francesos, italians, austríacs, holandesos i luxemburguesos. A aquesta gent les multes podrien no arribar a afectar-los mai, perquè l’administració no va més enllà dels Pirineus. Això devia ser diferent i més encara quan pertanyem a la Unió Europea, que hauria de fer més fàcils les comunicacions però en aquest cas no ho fa.

En definitiva, es fa evident que la normativa administrativa referent a la salut pública és feble davant actuacions organitzades de la gent, perquè al cap i a la fi, no s’ha pogut fer una legislació penal forta que restringisca drets i llibertats. És per això que s’apel.la a la responsabilitat individual de les persones per comportar-se com s’espera d’elles quan tenen tota la informació sobre aquesta malaltia i la seua transmissió.

No podem anar cada un de nosaltres acompanyats d’un agent que vigile les nostres passes. Hem de ser nosaltres els responsables de les nostres actuacions, d’anar-se’n d’un espai tancat quan hi ha molta gent, de no acudir a una cavalcada improvisada, a una festa al galileo o a la neu.