Cortesia de l'artista i ADN Galeria. Foto: Roberto Ruiz.

A qui li interessa tendir ponts entre ciutats per a la lluita ecologista? La contaminació atmosfèrica, l’escalfament global, la sobreexplotació de recursos naturals, els drets de la terra i de les comunitats indígenes, les problemàtiques al voltant de l’aigua i la pèrdua de biodiversitat, són temes que veurem reflectits en un projecte que reuneix a més de trenta artistes i sobre el qual reflexionarem. Perquè durant els darrers anys s’han creat canvis favorables pel medi ambient des de les institucions públiques a Catalunya, però també hi ha iniciatives privades sense ànim de lucre que aborden aquesta qüestió des de l’art contemporani. 

ADN Platform consolida l’any 2020 l’aportació cultural de la galeria d’art catalana ADN com a plataforma per projectes expositius resultants d’una convocatòria de comissariat, presentacions performatives, programes de reflexió sobre la vinculació entre art i societat i residències d’artistes. El programa d’activitats transcendeix l’espai físic de la iniciativa per albergar propostes internacionals que es desenvolupin en les seves instal·lacions de Sant Cugat del Vallès, a la seu principal de la galeria a la ciutat de Barcelona, extra murs o en format digital. Com a recurs intern funciona des de 2013 i es tracta d’un espai que alberga així mateix el magatzem i showroom d’obra en permanència i l’arxiu documental de la galeria, una empresa cultural de gran prestigi. Té dos espais, d’una banda la galeria a Barcelona que sí que és comercial i està situada a l’Eixample, d’altra banda l’espai non-profit en què ens centrem.

Actualment a l’espai de Sant Cugat, una nau industrial de dues plantes i doble accés, la programació genera un flux de públic interessat en l’art entre Barcelona i Sant Cugat, encara que també d’altres parts de món, acull un projecte comissariat per Sue Spaid i Blanca de la Torre. La mostra aborda l’actual crisi ecològica coincidint amb la COP25, la Conferència de les Nacions Unides sobre el Canvi Climàtic i es titula Fingers Crossed. Pot visitar-se fins el 4 d’abril de 2020 i reuneix obres dels següents autors: Amy Balkin, Joseph Beuys, Björk, Blue Origin, Diane Burko, Anna Tas, Carolina Caycedo, Soren Dahlgaard, Jan Dibbets, Ant Farm, Buckminster Fuller, Nicolás García Uriburu, Elena Lavellés, Marcos Lutyens, Mary Mattingly, Annechien Meier, Gert-Jan Gerlach, Anna Moreno, Teresa Murak, Jean-François Paquay, Mariana Pestaña, Rory Hyde, Robert Rauschenberg, Esteve Subirah, Vera Thaens, Marie Velardi i Pep Vidal.

Cortesia de l’artista i ADN Galeria. Foto: Roberto Ruiz.

Les comissàries d’aquest projecte presenten als artistes com artistes que han demostrat ser grans futuristes. Molt abans que els científics desenvolupessin tecnologia sofisticada per explorar galàxies distants, els artistes ja il·lustraven viatges espacials, invasions alienígenes i vida extraterrestre. A la llum dels recents informes del IPCC (Interguvernamental Panel on Climate Change) de l’ONU, que diu que hem de reduir de manera dràstica les emissions de carboni per l’any 2030, els terrícoles ens trobem davant d’un repte. El problema es que sembla que resulta molt més atractiu colonitzar Mart al 2030 que enfrontar les emergències de la Terra, com l’acumulació del plàstic, la desertificació, la pèrdua de biodiversitat, l’augment del nivell del mar o la brossa espacial.

Fingers Crossed ens parla d’esperança, de creuar els dits, explora el que passaria de continuar o no el rumb actual mediant la promulgació d’un New Deal verd planetari. A més a més, les comissàries han creat l’exposició  mitjançant un comissariat sostenible, amb materials ecològics i reutilitzats, posant atenció a la petjada de carboni, al cap i a la fi, lluitant per un futur verd des de l’art. Totes les obres de l’exposició ens estan dient que hem de cuidar el medi ambient. Només gràcies a les aportacions individuals podem realitzar accions que procurin un futur sostenible i desitjable per al nostre planeta i els éssers vius que l’heretin.