El tema de la mà o de les mans en els exlibris

Internet, que com tota realitat té dues cares, una de les seves cares bones és que ha facilitat molt les comunicacions i la divulgació del patrimoni cultural i artístic arreu del món.

De la mà de l’actiu col·leccionista Klaus Rödel, cada poc temps rebo una newsletter que em connecta amb la FISAE (Federació Internacional d’Associacions d’Exlibristes). Les notícies referides a les activitats que s’organitzen al món al voltant dels exlibris s’hi poden llegir en diversos idiomes. També s’hi publiquen textos monogràfics ben il·lustrats, ja siguin dedicats a l’activitat exlibrística d’un artista, ja sigui una exposició d’una col·lecció particular o institucional, ja sigui una mostra d’exlibris temàtics que els receptors de la newsletter podem admirar a través de les imatges.

En la newsletter de la FISAE número 504, ens hem pogut recrear amb una mostra visual d’exlibris en què la mà, o les mans, apareixen de manera destacada. Hi ha temes que han tingut i tenen gran predicament en el món del col·leccionisme d’exlibris: el Quixot, Sant Jordi, la Divina Comèdia, Egipte o Grècia, passant pels exlibris eròtics (de gran èxit, cal dir), o de temes més particularitzats com ara són els elements propis dels oficis o determinades professions, paisatges de ciutat, de muntanya o mariners, així com personatges rellevants, i només són exemples de la varietat temàtica d’aquestes petites obres gràfiques, algunes veritables peces artístiques de nivell.

Entre les il·lustracions d’elements que en la composició dels exlibris hi tenen un paper significatiu són la mà o les mans. La mà és un instrument guiat pel cervell que ens permet modelar, construir eines, dibuixar, escriure…, activitats que des que en la prehistòria ens vam posar drets, hem humanitzat la nostra condició de mamífers.

Les mans tenen el seu llenguatge, espontani a l’hora de parlar per reforçar el discurs, o codificat com en el cas dels mudras indis amb la seva gestualitat carregada del simbolisme religiós de l’hinduisme i també del budisme. També són simbolismes religiosos els que podem observar en l’art romànic, hereu del bizantí, en el qual trobem la figura del Pantocràtor que alça dos dits de la mà dreta en signe de benedicció. En el sistema jeroglífic egipci la mà significa el principi manifestat, l’acció, la donació o el treball segons el context. En el nostre entorn cultural, un puny tancat ja sabem què vol dir com sabem què vol dir una mà estesa, una mà oberta o una mà o mans alçades. Amb la mà saludem, encaixem, i a través de la mà fem participar als altres els nostres impulsos o sentiments acaronant, recolzant o fent mal. Hi ha remeis que són mà de sant, com hi ha mans negres que fan basarda. La visió de mans entrellaçades ens remeten a la idea d’amistat, de fraternitat. Antigament els pares beneïen els fills amb una imposició de les mans sobre el cap.

No crec que hi hagi un sol dissenyador d’exlibris que en un moment o altre no hagi incorporat el dibuix d’una mà o de les mans en la composició d’un exlibris. Jo ho he fet sovint. I per als lectors que tinguin curiositat en la variada i també imaginativa grafia artística que presenta aquest tema, una vegada més Internet facilita camins: a través de la web Art-exlibris.net, iniciada el 2010, el museu d’Art de Frederikshavn (Dinamarca), posa a disposició dels interessats en aquestes petites obres lligades al món del llibre, un museu digital, ara per ara el més gran del món, ja que conté la quantitat de 450.000 obres. En aquest museu digital es poden visitar temàtiques diverses, entre elles el tema de la mà o de les mans en el disseny d’exlibris.

Article anteriorQuè ens queda?
Article següentLa vida és un curtmetratge… o no
Teresa Costa-Gramunt (Barcelona, 1951). Dissenyadora d’exlibris i escriptora. Formació artística i humanista: belles arts, disseny gràfic, psicologia, grafologia, italià, cultures orientals i simbologia. Des del 1990 es dedica a la creació literària. Ha publicat una cinquantena de llibres entre assaigs, novel·les curtes, narracions, llibres de viatges, biografies, memòries, poemes i prosa poètica. Col·labora amb articles d’opinió en diversos mitjans. Premiada en el camp de la narrativa, la poesia i el periodisme.