Si comencem per la base d’una marca, aquesta hauria de ser sempre un producte viable i rendible. Oi que no se’ns acudiria vendre aire condicionat als països nòrdics? Doncs perquè una marca funcioni, primer ha de funcionar el producte. I després (mai abans) cal construir la marca. I aquesta, ha d’establir vincles i connexions amb el seu públic. Amb uns valors, amb una personalitat que aconsegueixin transmetre emocions. Que sigui empàtica amb el client potencial.

I com s’aconsegueix? Amb una bona estratègia de comunicació de base que et posicioni i , alhora,  et diferenciï de la competència. Cal definir molt bé què dir del teu producte amb un missatge clau, a poder ser únic i diferenciador,  i com dir-ho. Aquest “com” ha de ser la forma. Notòria, memorable, que connecti! Les marques capaces de proveir experiències als seus consumidors, capaces de ser viscudes, són les que realment triomfen.

Creieu realment que Louis Vuitton ven bosses i roba o que Audi ven cotxes? Doncs no! Creieu-me! Louis Vuitton de fet no ven bosses. Ven molt més. Ven alguna cosa intangible i molt sutil,  però que resulta ser fonamental perquè molts homes i moltes dones acabin comprant les seves bosses. Ven disseny, elegància, status, sofisticació. Actualment es considera una de les marques de luxe més exclusives del mon!

Aquests valors no es veuen, però es transmeten, i el client els perceb. És el plus que la marca explota per arribar a vendre els seus productes.

Sovint (tant si parlem de grans marques com de marques més locals) la compra és el resultat d’una emoció: si és positiva, el client compra. En cas contrari, no ho fa. Aquest és un dels fonaments de la marca. Vendre feeling al target. Hi ha estudis de Neorumarketing (disciplina que s’ha posat de moda i que no fa altra cosa que analitzar les emocions a l’hora d’efectuar una compra) que revelen que més del 85% de la informació que fem servir per prendre decisions és del tot irracional. Prové del subconscient. Es demostra que les relacions emocionals entre les persones i les marques, es creen dins dels primers milisegons del procés de compra, mentre que els impulsos cognitius, apareixen, mig segon després.

Dit això, anem a la realitat de l ‘emprenedor, de l’autònom, de la microempresa. Actualment el mercat està saturat de productes molt similars, i fer-se un forat en el mercat costa, i sovint molt.  Si a sobre sumem la situació generalitzada de crisi i de pèrdua de poder adquisitiu, ens sembla que cal fer proeses per aconseguir vendre.  Aquí és on podem fer servir el nostre enginy per convertir el producte en una marca que emocioni. En aquest context, les marques tenen la missió de transmetre percepcions positives!

Que me’n dieu de la nova campanya d’Estrella Damm d’aquest estiu? Ven cervesa? Ens diu quelcom del producte? No! Precisament ven emocions. Polèmica del foc a banda,  es tracta d’una campanya on la marca transmet positivisme, alegria, ganes d’estiu. En definitiva, bon rotllo! I el Barça? Amb el Barça passa exactament el mateix. És molt més que un club de futbol. És una marca que transmet sensació de pertinença, de fidelitat a uns colors. És una marca coneguda (el grau de coneixement espontani m’atreviria a dir que deu ser del 99%), optimista, valenta, encoratjadora, amb esperit de sacrifici i superació. Una marca que a una immensa part del nostre país (i de fora) ens fa sentir bé . Alhora és un valor diferencial pel nostre país, que l’ajuda sobretot al seu coneixement i a la seva expansió a l’exterior.

I tu, si tens una perruqueria, diferenciat i  transmet que quan et vinguis a pentinar et sentiràs la persona més guapa del mon i si tens una acadèmia de ioga, diferenciat  i transmet que després de cada classe … estaràs “al cel” de rebé que et sentiràs.