Beyoncé ha decidit ser el reclam de la campanya iniciada per Michelle Obama “Let’s Move” http://www.letsmove.gov/. La missió del programa és aconseguir que els nens canviïn la seva forma de pensar sobre el menjar i l’esport. I Beyoncé, una de les cantants més de moda, hi posa el seu gra de sorra amb la cara i el cos. A priori, una bona iniciativa. Dic a priori perquè alhora la cantant ha decidit combinar aquesta campanya amb un contracte de 38 Mio de dòlars amb Pepsi, per ser la seva nova imatge de marca.  I jo em pregunto: sortirà Beyoncé, en roda de premsa, explicant tots els beneficis de no prendre begudes carbonatades i ensucrades, amb una Pepsi a la mà?

Doncs sí; de la mateixa manera que som capaços de fer un dinar a base de cervesa d’aperitiu, paella i ampolla de vi de plat principal i gelat de postres i, a sobre, demanar el cafè amb sacarina. Aquí rau un gran problema. I alhora un gran paradigma, relacionat una altra vegada amb la publicitat. Aquest cop amb la publicitat saludable. I com ja he dit en altres ocasions, quan es tracta d’aliments dirigits al públic infantil encara més. Ahir al vespre en veure el nou anunci de Danonino se’m van tornar a posar els pels de punta; nou envàs, més cromos i millor preu. I del iogurt no se’n diu res de res … Si seguim parlant d’aquest tipus de publicitat, em vénen al cap anuncis de televisió on les marques diuen (i de tu a tu) als nens que si consumeixen els seus productes creixeran més, seran més forts, i inclús s’atreveixen a jugar amb els sentiments i amb les emocions. Ja coneixem aquella marca de begudes que parla de felicitat. Que si consumeixes aquell determinat refresc seràs més feliç!  

Segons la SENBA (Sociedad Española de Nutrición Básica y Aplicada) el 80% dels missatges publicitaris que promouen productes saludables (no només productes per curar, sinó per ajudar a obtenir un complert benestar físic, psíquic i emocional) no estan verificats ni contrastats. Per tant ens tornem a trobar en un cas on la publicitat pot portar a dubtes. Un camp on només el 20% de la publicitat saludable es creïble, és un camp que queda molt camí per fer. Per tant, està clar que segons quins productes (i missatges relacionats) s’haurien de posar en quarantena, i abans de fer-los-hi cas i consumir-los, s’hauria de sol·licitar consell als professionals de la salut.

El més curiós de tot (m’atreveixo a dir que ratlla la desmesura) és quan entrem en una farmàcia i no queda clar si estàs davant d’un professional sanitari o t’has equivocat de comerç i ets de nou en el mateix lloc on et pressionen a comprar iogurts pel cromo.

Se suposa que un producte que es ven a la farmàcia (encara que siguin productes que per llei es puguin  publicitar com una crema per a picades de mosquit, un antigripal o un producte per ajudar a perdre pes) es pren per millorar o per prevenir alguna cosa (ja no parlo només de curar!). Solen portar substàncies químiques que, mal utilitzades, poden produir reaccions al cos, alhora que poden variar d’una persona a una altra. Per tant , banalitzar els seus efectes o els seus beneficis amb segons quines campanyes, és del tot contraproduent. Vull ressaltar l’exemple per mi més clar de l’antítesi de la publicitat saludable.  Parlo dels productes per perdre pes en general i de les dietes miracle en particular. Productes poc saludables amb missatges encara menys saludables. Afirmacions i promeses del tot agosarades per enganxar al pobre consumidor que vol perdre uns kilos abans de l’estiu. Confesso que m’incloc en el grup de “pobre consumidor que vol perdre un parell de kilos” i que més d’un cop ha picat en algun o altre producte per ajudar a aprimar. Com deia l’altre dia en Xavi Pérez Esquerdo a Twitter, ell pren Biomanan abans i després dels àpats i … no s’aprima.  Jo li vaig dir, que el remei que no falla és prendre’s el cafè amb sacarina 🙂

Val a dir, que també es fan excel·lents campanyes dins la indústria farmacèutica on s’explica molt be l’efecte del producte (em ve al cap un producte per polls,  Full Marks, natural, que el vaig comprar perquè la campanya em va convèncer i la veritat em va anar molt bé!).

En qualsevol  camp, i en publicitat més encara, us recomano que no us creieu tot lo que us proposin! Les marques intentaran persuadir-vos amb promeses i varetes màgiques. Llegiu bé la lletra petita de qualsevol campanya i després, confieu en el vostre criteri. Mai falla!

Bon estiu i … ens retrobem dilluns 2 de setembre!