Diria que no deu fer més de 4 anys que van entrar de forma massiva les Xarxes Socials a l’Estat Espanyol. Llavors era quelcom estrany, llunyà, fins hi tot tenebrós … Feia por fer un Post i molta més por encara fer un Tweet o penjar un vídeo a Youtube… Tant a nivell de marca com a nivell personal. Per por a “pifiar-la”.

Amb el temps hi hem anat entrant i cada cop en som més usuaris. I tenen molt poder sobre nosaltres. A voltes, més inclús que els mitjans de comunicació convencionals. Només cal extrapolar-ne’n l’ús a les nostres vides per entendre el poder que tenen les Xarxes Socials avui en dia. I com sempre, el poder cal administrar-lo bé.

És innegable que Internet ha canviat les formes d’informació, comunicació i relació entre la societat. Cada cop més ens comuniquen i ens interrelacionem mitjançant les comunitats on-line. Cada franja d’edat però té les seves necessitats i utilitzen les Xarxes, en part, per cobrir-les. Segons les  dades publicades de la Generalitat de Catalunya al 2011 (avui, un any i mig després les dades ben segur encara són més contundents), la franja d’edat entre 18 i 24 anys usen gairebé de forma diària les xarxes socials com una forma de pertànyer a una comunitat, mentre que els joves d’entre 25 i els 40 anys les fan servir per vincles establerts prèviament de la feina i personals.

Dit això està clar que, en general, les marques han de ser a Internet i a les  Xarxes Socials. Però com? Quina és la millor manera? Totes hi haurien de ser? Segons el meu punt de vista, la resposta seria: Sí, però en compte!

Avui en dia qualsevol marca el primer que ha de treballar és la plana web, i a poder ser fent-la web 2.0.  Ara el web, és el substitut natural de les pàgines grogues … Tot es busca a Internet! Abans Internet era un aparador estàtic on l’usuari només rebia informació. Avui, en ple 2013 el paradigma ha canviat, i ara Internet s’ha convertit en un espai dinàmic on tothom hi pot participar. La informació ara és d’anada i de tornada. Un web a part d’entrar i mirar, hom ha de de poder opinar!

I Xarxes Socials? En tenim un munt: Facebook, Twitter, Linkedin, Pinterest, Vimeo, Youtube, Forsquare, Instagram …  També sí que cal ser-hi, però segons els objectius establerts, caldrà definir be l’estratègia base: a quina Xarxa ser i amb quin missatge. I el quid de la qüestió, rau en alimentar-les bé! Aportant valor tant a la marca que hi és (o a la persona), com a l’usuari. Sinó és quan les Xarxes Socials poden no funcionar i inclús ser contraproduents.

Hi ha qui te por d’apostar per les Xarxes Socials per evitar convertir-se en un blanc de crítiques. Si no s’alimenten o s’alimenten malament (informacions errònies, sortides de to o inclús accions en contra dels usuaris) les conseqüències poden ser fatídiques.  Una informació dolenta corre molt més ràpid que una de bona. Com la pólvora. A una velocitat de vertigen!

Recordeu fa unes setmanes què li va passar a E-Bay en retirar del seu portal la subhasta de Risto Mejide? El publicista va subhastar un espai a El Periódico. Oferia al millor postor publicar un article al diari, a canvi de diners a destinar a la “Plataforma Afectats per la Hipoteca”. Els internautes van reaccionar indignats quan E-Bay va retirar la subhasta de la plataforma. Al cap d’uns dies, per la mateixa pressió, E-Bay es va veure obligat a tornar-la a acceptar. O quan Oreo es va atrevir a publicar al seu perfil de Facebook una fotografia d’una galeta amb els colors de la bandera gai? Molts es van tirar damunt de la famosa marca, però també molts altres van recolzar la valentia de la companyia.

I tu o la teva marca, participeu de la Xarxa i de Xarxes Socials? Com ho feu?