El filòsof alemany Hans Jonas va haver de patir l’holocaust de ben a prop. Els nazis van assassinar la seva mare a Auschwitz mentre ell es refugiava a Anglaterra. La seva lluita amb la brigada jueva de l’exèrcit britànic el va fer tornar a Alemanya per descobrir  únicament els horrors de la guerra i el nazisme. Després, mentre contemplava un món dividit per la guerra freda des del seu despatx novaiorquès de la New School for Social Research, va escriure el seu Principi de la responsabilitat. Jonas es va adonar que l’ésser humà té una enorme responsabilitat sobre la seva pròpia manera d’actuar en referencia al seu progres i desenvolupament i per això estableix un nou imperatiu ètic: hem d’actuar de tal manera que assegurem la supervivència de la vida vertadera, la vida creadora, a la terra. Jonas, també va reflexionar sobre l’aplicació d’aquest mandat propi en la medicina, la tecnologia, l’ecologisme, etc. El filòsof va veure un món malalt en mans de qui el podia arreglar, de qui podia vetllar per ell, l’ésser humà.

 Heal the world/Cura el món,

make it a better place/fes-ne un lloc millor

for you and for me/per tu i per mi

and the entire human race/ i per tota la humanitat

 

And The Dream We Were Conceived In/I el somni en el que vam ser concebuts

Will Reveal A Joyful Face/revelarà una cara alegre

And The World We Once Believed In/ I el món en el que una vegada vam creure
Will Shine Again In Grace/ Lluïrà de nou en gràcia

Aquestes són només unes poques línies del que cantava el rei del pop cap a l’any 1991.  Jackson també ens mostrava la importància de la seva ordre: guareix el món, tingues cura d’ell ja que n’és la teva responsabilitat, per tu i per tots.

 

Saltem enrere més de 1700 anys. Rabí Yehudá haNasí, Judà el Príncep, incorpora a la redacció de la mishnà -el recull escrit de la tradició oral rabínica-  el concepte de Tikkún Olam, probablement un dels conceptes més bells del judaisme. La seva traducció és “reparant el món” i és una referència explícita a la nostra responsabilitat compartida en guarir, tenir cura i transformar el món en alguna cosa millor. Tot i no ser una mitzvà -un precepte- aquest concepte està tant present en la consciència jueva que es fa present en la oració Aleinu, preceptiva en els tres resos diaris.

Aquesta responsabilitat s’ha desenvolupat, dins de la tradició jueva, en molts aspectes diferents: des de la justícia i l’harmonia entre els humans a través de les lleis, la promoció de l’art i la bellesa, a moviments ecologistes i de protecció dels animals, etc

El Tikkun Olam resumeix aquells conceptes tan revolucionaris d’igualtat, justícia i germanor i els eleva a allò que ens envolta. Tenir cura del món significa tenir cura els uns dels altres i allò que compartim, el planeta, la natura i tota la seva inabastable riquesa.