L’experiència del govern tripartit ha de servir de cara al futur per no repetir, des del meu punt de vista, alguns errors. Dèficits actuals en elements claus com són el projecte de país, el programa de govern, l’estabilitat parlamentària, l’eficiència en la gestió i el lideratge polític.

Necessitem un govern amb un projecte de país clar, que sàpiga cap on va, de cara endins i de cara enfora. Un govern amb mentalitat d’Estat, que es reconegui i actuï com a tal i treballi sense complexos amb aquest objectiu. I que no ens enganyi. El tripartit no ha superat la prova. Ni hi ha hagut programa de govern compartit en elements claus ni coincidència en el projecte de país, on la contradicció en matèria nacional ha estat manifesta. L’alternativa és o bé un futur govern amb suficient estabilitat i força parlamentària per poder aplicar polítiques pròpies, incloses les controvertides i impopulars, com ben segur que caldrà per superar la crisi o bé un govern amb tres, quatre o cinc programes diferents, que es neutralitzen entre ells, generen inestabilitat i eludeixen més que no pas afronten els problemes.

És imprescindible racionalitzar la gestió de govern. L’actual organització en departaments, amb competències i funcions assignades per raó de quotes de partit ha generat ineficiència administrativa i desorientació política, fins i tot quan hi ha hagut bons professionals al capdavant. Cal fer un exercici detallat d’anàlisi de cada un dels actuals departaments de la Generalitat i reorganitzar-los i simplificar-los sota l’únic criteri del servei públic eficient i no del repartiment de quotes de poder. I és ineludible també una racionalització i simplificació de l’espiral creixent de reglamentacions, fugin de l’afany actual de regular-ho absolutament tot fins al més mínim detall.

I cal posar al front de cada departament les persones més indicades no per raó de militància política sinó de coneixements i mèrits en la matèria, i també afinitat ideològica naturalment. Cal cercar les persones que puguin actuar de referents sectorials en cada cas i que generin el màxim d’adhesions en el mon civil, amb formació i professió en cada àmbit, no caldria dir-ho. Seria un error formar un nou govern en base a quotes de partit, també entre CDC i UDC, o en base a quotes de paritat de gènere. L’autèntic lideratge del futur president de la Generalitat es començarà a demostrar precisament aquí. Veurem si és capaç d’una banda de seduir i captar pel seu govern els millors referents sectorials, amb afinitat ideològica, que hi ha a Catalunya i al mateix temps reservar per aquest govern els col·laboradors que ofereixin solvència política, coneixement professional i agenda social en la matèria,