àncora

El premi Nobel d’economia David Dahneman va explicar en un llibre titulat Think, Fast and Slow (traduït al castellà com a Pensar rápido, pensar despacio) l’efecte àncora. Aquest efecte està basat en el fet que aquella informació o dades que primer escoltes són les que queden gravades a la teva ment, com una àncora que té un paper clau en les decisions que prens a posterior sobre una qüestió en concret.

George Lakoff, un lingüista americà conegut pel seu llibre No pensis en un elefant, està fart de predicar al periodisme que no repeteixi les barbaritats polítiques en forma de titular, ja que només amplien el missatge de la barbaritat, crea una àncora i es manipula el pensament.

Segurament, un dels moments més importants per estar ben informat són els processos electorals, que defineixen el futur polític, econòmic i social d’una població. El votant desinformat pot ser realment perillós, no només per a la població general, sinó per a ell mateix, si acaba votant pels titulars a partits amb projectes que li van en contra. Cada vegada cal tenir una posició informativa més activa per saber realment què passa, ja que no ens podem fiar del bombardeig mediàtic continuat. Tot el que rebem d’informació hem de considerar per què ho rebem, hem de buscar més enllà del titular, a qui beneficia i, sobretot, què ens amaguen darrere la notícia.

Mai abans havíem tingut al nostre abast tal volum d’informació a través d’internet i les xarxes socials, però aquest mitjà tan poderós pot resultar realment perillós si no s’utilitza adequadament i no es fa un treball a fons. Lakoff proposa una bona solució al periodisme. Fer un entrepà de mentides. Iniciar els titulars amb la veritat, llavors dir la mentida que s’ha dit, i finalment explicar per què és mentida. D’aquesta manera l’àncora que et queda a la ment es basaria en una veritat o fet demostrat, i no en un titular tendenciós, mentider o demagògic que manipularia les teves decisions.

Mentre el periodisme sigui un megàfon de barbaritats, un negoci per vendre clics a base de titulars impactants que sovint són demagògics i amaguen la veritat, no ens estaran informant realment, sinó entretenint. No tindrem l’oportunitat de crear una veritable opinió pública, resultat d’un procés de pensament crític de la població, sinó que tindrem una opinió mediàtica. Aquesta opinió és creada pel gran poder econòmic, que domina els mitjans de comunicació i manipula el periodisme en benefici propi.

La democràcia necessita una ciutadania ben informada que sigui capaç de prendre les millors decisions sense cap biaix informatiu de base. Potser és aquest un dels motius pels quals la qualitat democràtica espanyola està qüestionada, arribant a una posició inferior a països com Síria, Turquia i Veneçuela? Al meu parer, indubtablement, sí.

Si us plau, periodistes, no ens lligueu l’àncora al coll. Defenseu bé la vostra professió o acabarem tots ofegats de mentides i mitges veritats.