Des de la meva més humil ignorància, que m’ha estat concedida, per tal que la meva ignorada saviesa sortís a la llum, eclipsant la ignorància d’altri, em permetré comentar, aplicant la Taxonomia de Bloom els comentaris tan encertats de la Martha Nussbaum però, tan allunyats alhora, de les meves concepcions. En comparteixo la intenció però, no el com, per encalçar l’objectiu.

Considerant en primer lloc els dret de les dones com el dret a tenir tots els drets que com a persona li són inherents, igual que passa amb els drets dels animals i també de les plantes, i, bescanviant feminisme per dignitat, comento.

1-VIDA: treballar per, i exigir a, tots els medis necessaris per viure una llarga existència de manera efectiva, productiva i intel·lectualment interioritzant tot allò que esdevindrà criteri, opinió, en fi: cultura i morir sempre que la pròpia dignitat decideixi que la vida ja no és digna de ser viscuda per haver perdut pel camí totes aquelles qualitats que la fan única i intransferible.

2 – SALUT FÍSICA. Mens sana in corpore sano. Això diuen. L’exercici; el contacte amb la natura; la relació amb la gent i els animals; fer d’un habitatge un lloc segur dotant-lo de tot allò que dona confortabilitat, farà de la reproducció  un fet natural, dolorós i plaent alhora. (S’entén que la dona s’ha de reproduir… o no)

3- INTEGRITAT FISICA El moviment lliure, el goig del plaer sexual, i la reproducció, o no, són drets inalienables als éssers humans i també dels animals i les plantes.

Només amb la dignitat s’aconsegueix el no-maltractament físic o emocional. Tot allò que costa d’aconseguir comporta sovint (metafòricament) vessament de sang.

No hi ha victòria sense dolor ni pèrdues.

Defensa personal per ambdós sexes, des de P3.

4- SENTITS diferenciant clarament cervell i ment:

Fer recull al cervell (ja ho fa: conscient i inconscient) de tot allò que ens envolta. Utilitzar aquesta base d’informació per imaginar, crear, raonar, deduir, analitzar, fer síntesi… i, de tot plegat, fer un pou de cultura (que no només  de coneixements).

És així com, partint d’un aprenentatge eficient: llegir, escriure; treballar les ciències i les arts plàstiques; la música, l’esport… la llengua en totes les seves vessants; coneixements més específics… sempre dintre del dret al lliure albir, s’obtenen els recursos suficients per observar, valorar, escollir: lliures en les nostres decisions.

5- SENTIMENTS estimar persones i coses posant-les en valor: considerar les opinions d’altri i corroborant-les o posant-les en qüestió. Fer afectiva la nostra estimació envers els altres amb mostres de veritable afecte: respecte, actes de tendresa; agrair el que es fa per a nosaltres amb actituds i paraules de reconeixement… Allunyar els mals records que malmeten les relacions personals i el propi creixement i l’autoestima. L’experiència, sigui quina sigui, és un grau.

6- RAÓ PRÀCTICA una vegada i, indefectiblement, haver exercit el bé i el mal, destriar-ne les conseqüències i obrar aplicant el lliure albir. Assumir aquestes conseqüències responsablement.

7- PERTINENÇA Només, i des de la pròpia dignitat. El respecte als altres traduït en obres que corroborin aquest respecte: acceptació de les dignitats alienes.

En temes polítics, religiosos, cívics, racials, nacionals… ideològics… I, molt important, donar suport a qualsevol tendència sexual a qualsevol edat. La tutela està bé però sempre sota el respecte. (una nena de sis anys diu: vull ser un nen. I la resposta és: en parlarem quan siguis més gran. No. Ara. En parlarem ara; i serem el mirall de l’autoestima d’aquesta suposada nena.)

8- ALTRES ESPÈCIES (no m’agrada l’enunciat atenent que, a la humana, no li ha donat categoria o títol d’espècie)

Si tens un animal, estima’l, preocupa-te’n: tingues cura sanitària, procura-li esbarjo i relació social.

Si tens plantes, rega-les, neteja-les aireja-les. Parla’ls. Posa-te-les al pit i dona’ls escalfor.

No són tant altra espècie per a nosaltres, com ho som nosaltres respecte d’elles.

9- Riu a cor que vols i que hi hagi algú que s’atreveixi a riure-se’n.

10- CONTROL DEL PROPI AMBIENT ser subjecte jurídic des de les 24 hores de vida. En tots els àmbits.

Qualsevol problema o qüestió en el treball només es resol des de la dignitat.

NOTA: us proposaria dues qüestions per pensar i debatre: feminisme, dignitat.

Espero oportunitat.

Article anteriorCançó vella, lletra nova
Article següentEl trencaclosques del feminisme aplicat
Montserrat Solé i Bas Barcelona 1946. Primera escola, Les Escoles Franceses; als cinc anys va a Virtèlia i, posteriorment acaba el batxillerat a l’Institut Maragall. Comença a treballar als quinze anys en diverses modalitats del comerç i als disset s’integra al món de l’ensenyament. Als dinou estudia Turisme. Als 25 anys juntament amb Mercè Galilea, dirigeix l’Escola Nostre Temps on hi fa classes de llengua. Paral•lelament engega amb la Mercè i la Xon Solé una granja escola a Solsona. Als quaranta-dos anys es trasllada amb la família a Menorca, on desenvolupa activitats professionals al món dels serveis. Ara viu jubilada i amb alegria a Cardedeu, amb el seu marit. Dedicada, entre altres activitats, a escriure. Em defineixo: m’agrada llegir, escriure, cuinar, cosir, estimar i patir