Hi ha un únic període de temps a l’any en qual que no compro res llevat d’aquelles coses indispensables per sobreviure. Aquest període és l’anomenat “Black Friday” i tots els altres similars o equivalents que l’envolten. El “Black Friday” i les altres modes són una importació dels gegants del consumisme, amb l’únic objectiu de mantenir aquesta febre de gastar i gastar sense mesura.
Abans de llençar-nos a aquesta frenètica carrera que té lloc en aquest temps de presumptes rebaixes, potser caldria que ens féssim algunes consideracions, de les quals jo n’he seleccionat tres:
1 – Els marges de benefici. En la majoria de comerços o Grans magatzems, en aquest període de temps apareixen anuncis de descomptes esbojarrats: 30%, 40%, 50% o més. Si partim de la base de que cap d’aquets negocis ens vendrà els seus productes per sota del preu que els hi costa (es a dir, perdent diners) arribem a una senzilla conclusió: ens estan prenent el pel. Per demostrar aquesta afirmació solament cal fer una reflexió molt simple: si ens venen un producte durant el període de gangues, que té un preu de 100 €, amb un descompte del 50%, resulta clar que el preu que pagarem serà de 50 €. Llavors amb quin marge de benefici ens el venen la resta del l’any, quan el seu preu és de 100 €, sense descompte? Doncs sí, efectivament un marge de guany del 50%, com a mínim. Aleshores, tot resulta una enganyifa, ja que el que teòricament ens estalviem al “Black Friday” ens ho prenen multiplicat per dos o per tres, la resta de l’any.
2 – Els preus. Aquest mateix producte de 100 €, convertit miraculosament en 50 €, quin preu tenia abans d’entrar en el temps de rebaixes? Potser si haguéssim observat, el seu preu anterior enlloc de 100 € era tant sols de 60 o 70 €, amb la qual cosa aquest fantàstic descompte desapareix com per art d’encantament. Molts em direu que una cosa així no és possible i jo us diria que, en alguns casos, en tinc referències de primera mà.
3 – La necessitat innecessària. Hi ha una regla d’or per qualsevol comprador de qualsevol cosa: cal comprar el que cal, únicament quan cal. El “Black Friday” impulsa la nostra aparent necessitat d’adquirir productes aprofitant aquestes circumstàncies falsament favorables i moltes vegades oblidem aquest precepte cabdal i acabem comprant per comprar.
Segurament tots tenim en compte aquestes tres consideracions tan senzilles que acabem de recordar, però les cues a les rebaixes, la massificació a les tendes, els fals descomptes estratosfèrics i les maratonianes jornades per emplenar la bossa i buidar la cartera, continuen sense aturador any darrera any. Les excuses són moltes i variades: els joguets de la canalla, cal canviar el vestuari, el que vull s’esgotarà, etc, etc. En definitiva, però, el que caldria es frenar aquest consumisme i la majoria fan tot el contrari. Això és precisament el que volen aquells que dominen l’economia del món.
No deixem que també dominin la nostra voluntat.