Tot comença l’11 de gener del 2023. De matinada, a casa nostra, veu la llum l’esperada col·laboració entre Shakira i Bizarrap: “Bzrp Music Sessions Vol.53” altrament coneguda pels amics com “Pa tipos como tú”.
Potser sembla exagerat però un servidor recorda on era i què feia quan la va escoltar per primer cop, igual que durant l’atemptat de les torres bessones o el gol de Koeman que donaria la primera Champions al Barça. En aquest cas eren dos quarts de set del matí i conduïa cap a Barcelona mentre escoltava com a can Basté disseccionaven el tema de dalt a baix:
Una cançó enganxosa a més no poder on la cantant dona el seu parer sobre la ruptura amb la seva exparella, sobre la seva exparella i sobre la nova parella de la seva exparella! Tota una revolució que de seguida incendiaria ràdios, televisions, premsa escrita, discoteques i tant com hi ha!
No voldria enfangar-me jo també a analitzar si va fer bé o malament, cadascú que pensi el que vulgui; això sí, l’impacte de la cançó va generar i genera uns efectes col·laterals que per als que ens dediquem a això del marketing posen la pell de gallina!
Tot parteix d’una frase: “cambiaste un Ferrari por un Twingo” una metàfora que la cantant colombiana fa servir per comparar-se amb la nova parella del seu ex. En Gerard Piqué recull el guant i apareix al cap d’uns dies aparcant un Twingo a la feina, deixant-se fotografiar a cor què vols.
Una imatge és millor que mil paraules: algú que podria permetre’s tenir un Ferrari tria anar amb un Twingo.
Aquí és on es posa en marxa la teoria del caos, la que diu que l’aleteig d’una papallona pot provocar un huracà a l’altra punta de món; doncs bategem-lo com l’huracà Twingo! I és que passat un any les dades esgarrifen:
Les consultes sobre el Twingo a buscadors d’internet creixen un 600%, la diferència entre el valor mig mínim i màxim d’un Twingo de segona mà es dispara a un 212%, i el preu mig passa de 3000 a 4500 euros del 2022 al 2023.
Aquest parell, amb una cançó i un aparcament mediàtics han fet que als propietaris d’un Twingo en bon estat els hagi pujat el valor del bé ni més ni menys que un 30% en un any! Ara aneu al banc i pregunteu quin tipus d’interès us donen pels vostres estalvis a un any a tipus fix i compareu.
I la cosa no acaba aquí: quin model ha anunciat Renault que “reneix” de les seves cendres com l’au Fènix per a aparèixer en forma de cotxe elèctric el 2026? Redoble de tambors… Sí! El Twingo. I com a opinió personal i que ningú se m’enfadi, penso que és ben lleig el coi de Twingo! Però en no res, impulsat pels nostres protagonistes, el tornarem a tenir voltant per les carreteres del nostre país.
No és la primera vegada ni l’última que un efecte col·lateral d’un gest causa impactes imprevisibles en un mercat. La imprevisibilitat és el que fa la cosa divertida i ens complica la vida. Els fabricants i venedors de joguines ho saben molt bé; cada any hi ha una joguina que esgota existències 15 dies abans de festes, encertar quina serà és del tot imprevisible.
Qui crec que bada, però, en aquesta història, és Renault. Per què? Perquè el 2026 és definitivament tard si la seva pretensió és enganxar l’any daurat que viu el Twingo per a treure’n profit. I m’hi jugo un pèsol que s’ha donat així perquè les grans empreses tendeixen a moure’s a poc a poc. Segurament aquesta situació és dels pocs avantatges competitius que una petita o mitjana empresa té davant d’una multinacional: moure un transatlàntic sempre és més difícil que moure un veler o una llanxa.
Això passa generalment perquè des que algú té una idea viable fins que s’aprova i es tira endavant, el projecte ha de passar per 315 departaments i 30 comitès, sumant-hi la batalla d’egos en regnes de taifes que tots els que hem treballat algun cop per a una multinacional hem viscut; des d’aquell que canvia dues comes i una paraula a un informe i automàticament se n’apunta l’autoria, fins a aquell que hi posarà tots els pals a les rodes possibles perquè interpreta que la idea ataca directament els seus interessos o els del seu departament (que massa vegades, a més, ni responen als interessos globals de l’empresa).
Això vol temps, i el temps en mercats canviants se sol pagar molt car.
Veurem doncs com li va al Twingo elèctric del 2026. Això sí, aposto que la frase que acompanyarà la presentació del cotxe serà “Pa tipos como tú”… T’hi jugues un König?