La setmana passada llegia a Twitter un article publicat a Núvol on es parlava de la importància de que els museus fossin a la Xarxa. 

I arran d’aquell article, vaig pensar en escriure sobre les connexions 2.0 (establir forts lligams de comunicació mitjançant l’entorn digital)  i les petites marques. Que igual que els museus, també han de ser presents a la xarxa, doncs l’entorn digital ens ofereix moltes oportunitats per establir canals de comunicació amb el mercat.

La comunicació sempre ha estat el motor de la civilització. Si durant la segona meitat del segle XX els grans mitjans de comunicació foren la ràdio, la televisió i la premsa, està clar que aquest segle XXI el paradigma ha canviat. Actualment, el gran consum de mitjans es troba l’entorn digital (on també hi podem consumir tele, ràdio i premsa, però d’una altra forma). Segons l’Observatori de Xarxes Socials a Espanya* (dades d’aquest estiu), el 93% dels internautes té presencia activa en la xarxa. I quan parlem de xarxa, no només parlem de Xarxes Socials, sinó també de webs, blogs, apps ó altres tipus de portals. Dada molt indicativa, la què ens diu que el 84% d’usuaris de Smartphone fa servir el WhatsApp a diari. Per tant, viure allunyat d’això, pot convertir-se en problema. Tant si parlem de marques o de negocis, com si parlem de persones. Inclús si parlem de nens. Avui en dia fins i tot els nens han d’aprendre a ser-hi de forma coherent (en ple segle XXI, és gairebé impossible que un adolescent de 15 anys no tingui un SmartPhone, perquè quedaria apartat de la seva comunitat) Per tant necessiten nodrir-se d’eines per saber fer servir tot allò que li brinda la xarxa amb un bon criteri.

Com anava dient, ara vivim una realitat on la comunicació és present a qualsevol mitjà i suport que veiem, però amb la diferència respecte abans, que la informació que ens ofereixen s’actualitza al minut. Al segon. Les principals notícies del dia, ja no les rebem com abans veient les notícies o llegint el diari. Les principals notícies les llegim a la xarxa en temps real. Poder parlar amb els nostres clients a diari, és un luxe que abans no teníem.

Vivim en un món interconnectat al màxim. Qui no queda per WhatsApp, o rep comentaris a través de Facebook o s’informa mitjançant Twitter?

Diferents suports amb una mateixa finalitat: la connexió, la comunicació. Les noves tecnologies fan d’un missatge una conversa oberta al món, un fòrum on les paraules viatgen d’home a home, de país a país, de continent a continent de forma instantània.

I aquí apareix el repte d’una marca (sigui gran o no tant): els seus missatges han d’arribar al públic i interactuar amb ell generant continguts interessants amb un objectiu clar: augmentar la notorietat (per no dir directament, vendre més!). La comunicació com eina de màrqueting és un pilar bàsic que s’hauria d’implantar des de la petita empresa ja. Buscar quina estratègia de comunicació és la millor per cada marca i treballar-la a fons.

I què és allò que pot dir una PIME a la xarxa? Moltes coses. Probablement més encara que quan no existia la xarxa. Per tant té molta més facilitat ara en interactuar amb els seus clients.

Aquí us exposo algunes pistes que crec poden ser molt interessants per una petita marca alhora d’establir connexions 2.0

Parla amb els teus clients. Ara ho tens més fàcil. Si abans escrivies una carta amb tota la feina que comporta (imprimir, escriure el sobre, posar el segell i portar-la a la bústia), no tens excusa per interactuar amb ells a través bé de les Xarxes Socials, bé de l’e-mail.

Respon sempre que algú interactuï amb la teva marca. Agraeix “likes”, dóna la benvinguda a nous seguidors, respon e-mails. Fes-ho. Sinó, podries convertir-te en un Maleducat 2.0.

Publica informació interessant pel teu client potencial, per l’entorn. No siguis ni massa intrusiu ni massa passiu. Busca l’equilibri.

Adapta la teva web a format mòbil. Creix el consum de les connexions a internet a través de dispositius mòbils (tauletes i telèfons), sobretot a les Xarxes Socials, en detriment a l’ordinador de casa o de la feina.

Si tens poc pressupost no cal que creïs una web. Per començar, fes-te una Fan Page de Facebook i allà pots anar publicant tot el que t’interessi. Et serà més senzill, tant de fer com d’anar actualitzant.

Us animo a comunicar-vos amb el vostre mercat, amb el vostre entorn, amb els vostres clients. I establir connexions, que no son res més que vincles efectius entre la vostra marca i els vostres recptors.