–I tu què ets un nen o una nena ?
–Soc així, mira’m als ulls,
deixa estar el mòbil!

–Com veus la teva imatge?
Depèn del canvi climàtic:
hi ha dies gris, d’altres molt fosca…
acompanya els núvols adusts i també a les boires roses…
Vaig llegir que el que no es trobi del tot bé
amb el seu cos i la seva ànima
que s’operi o es superi…
vostè creu que n’hi haurà prou!?

–Tens família?
Vaig tenir un pare i una mare
o potser un pare que em feia de mare
o una mare que portava les regnes de la casa,
o només mare,
o només pare,
o avis, àvia…,
o potser vaig tenir la sort d’una persona que em va somriure
i em va abraçar junt amb els altres semblants
que eren els meus germans i els estimava.

–A quina escola vas anar… a la pública o a la privada?
A la que algú va escollir per a mi
per no fregar-me amb cap
poma macada.

–Eren tots nens o bé tot nenes a la teva classe?
Va ser després de la dictadura…
i ens havien barrejat i classificat per edats,
Vaja…
com si fóssim gallines d’una granja ecològica.
I jugàvem i ens picàvem junts a l’hora del pati.
I si la senyoreta ens veia,
i tenia ganes de brega,
ens feia reflexionar
o ens castigava sense entendre el perquè…
Ves a saber l’emoció que la manava!
A vegades m’havia picat l’ullet…
i m’agradava.
Hi havia dies amb sort
que, sabent-me culpable,
no estava de cara a la paret
i l’altra nena somicava.

–I si cridàveu, ploràveu o mossegàveu?
–A la mestra?
–Sí.
–Anàvem a parar a l’altra classe. Amb sort
a direcció i ens expulsaven.
O et posaven l’etiqueta de tarat i llavors
trobaves algun especialitzat
que t’escoltava.

–Però, tenies mestre o mestra?
–Hi havia pocs professors, molt pocs…
i alguns de bons,
també de creguts i autoritaris.
Eren igual que les professores,
però més distingits, intel•ligents i forts…
potser.
Segur!
Sé que varen augmentar a l’adolescència!

–I al temps de lleure, quin era el teu gaudi preferit?
–La sagrada família de lleure no en tenia.
Només si estava malalt,
o tenia la regla… llavors,
em quedava al llit i em tapava.

–A quins esports jugaves?
–En vam poder provar un parell
o tres… segons la inversió que feien
amb nosaltres els que ens cuidaven.
Recordo que les que deien que eren dones,
per poder jugar-hi els van fer una cua,
un monyo o una trena…
i les varen posar en un altre pati.
I a les millors, a les més fortes i més hàbils,
també se les miraven per la tele,
quasi ben bé igual
que als que deien que eren homes…
encara que a aquests els pagaven molt més,
perquè ho eren. O no? Home ve d’humanitat.
I dona deu venir de donar vida al batec que ve de les entranyes…
o bé de treure-la… si creu que ve a patir aquell tic-tac
que pot estar forçada i obligada a escoltar-lo.

–I anaves a la disco?
–I tant, com la majoria!
I tots bevíem, corríem
i ens punxàvem…
I quan sortíem i les trobàvem pel carrer,
encara ben boniques i arreglades…
Tant si deien que sí,
com si deien que no,
ens les follàvem.

–I tu què ets, un home, una dona o un trans…?
–Soc una persona que va de Venus a Mart
o bé ja torna de la guerra…
i es queda a descansar sobre una estrella.

Rosa Maria Pascual





Article anteriorA voltes amb «el tema»
Article següentMiki Núñez arrenca l’any amb “La Mitad”, la seva nova cançó al costat de Paula Koops
Rosa Maria Pascual Sellent és veïna de Cardedeu. Ha treballat de mestra durant trenta anys i ara està jubilada, però és la responsable dels tallers d’escriptura com Tecamolsaires del Montseny i de presentacions i tertúlies literàries mensuals. Forma part del GEM, Grup d’Escriptors del Montseny, amb qui ha editat Montseny Màgic, Montseny Eròtic i Montseny amb un Somriure. És autora de llibres per a aprendre matemàtiques divertides com la col·lecció “Pensem i comptem”, també per aprendre a llegir i escriure amb les Lletres Amagades i Letras con disfraz il·lustrats per ella mateixa. De contes infantils En Jordi i el drac amb pintures d’Antònia Molero, i d’un àlbum il·lustrat per per Aurembiaix Abadal titulat En Jordi va pel Món i que va ser obra premiada en el CCCB. De les novel·les curtes com Tardor Roja; Un mar de boires, Premi Jalpí i Julià; de la col·lecció Bell-lloc i altres contes de mestres que conté El Racó dels desitjos que és una peça teatral representada en alguns a sales del Vallès i Barcelona. De les novel·les històriques inspirades en l’autobiografia: On vas, Irina?, editada en català, castellà Adónde vas, Irina? i anglès Where are you going, Irina? i finalista del Premi de Novel·la Històrica Gregal 2013. De La Mestra amb un somriure als llavis, premi memòria popular de La Roca Romà Planas i Miró. I del poemari Si Condicional editat durant la pandèmia i amb dibuixos de l’Aurembiaix Abadal.