Autor: Roger Muntasell

Encara que els científics no s’hagin posat d’acord de quins van ser els primers mots que es pronunciaren, en quin lloc i en quin temps, a mi m’agrada imaginar que l’ús del llenguatge deuria néixer d’una força interior brillant que recorria la pell dels que es donen les mans. Una energia neta que vessava i besava  somriures i mots. Però… com diu la nostra poetessa  Maite Soriano:

No cerquéssiu un mot més elevat que un altre,

cadascun pot ser una fita assolida,

la subtil pronúncia de la música

o tal vegada la forma imprecisa d’un so

que alerta del perill quan cal sobreviure,

celebra la llum del nouvingut

o fa perdurar el record d’un amor concret.

Un mot és un pont estès a altres mots

germans en dignitat com tu i com jo.

Indefens, vulnerable,

fragmentat per l’erosió, si vols,

és el petitíssim bloc de glaç visible,

d’un profund silenci emergent,

existent i existencial

d’emocions i pensaments.

I només quan tinguem prou cura

de la fondària que arrossega cada mot,

segurs que poden voltar inermes

per les miríades de cants que neden arreu,

caldrà potser fer una tria entre els més purs,

emancipar aquells que suren en nosaltres,

i lliurar-los amb fe portes enfora,

conscients de la seva bondat,

car són veu que ens relaciona,

ens precipita i ens consola.

 

Som el que pensem, el que somiem, el que desitgem, el que recordem, el que aprenem… i tot això ho podem fer gràcies als mots, a les paraules i als silencis.

Rosa Maria Pascual Sellent és veïna de Cardedeu. Ha treballat de mestra durant trenta anys i ara està jubilada, però és la responsable dels tallers d’escriptura com Tecamolsaires del Montseny i de presentacions i tertúlies literàries mensuals. Forma part del GEM, Grup d’Escriptors del Montseny, amb qui ha editat Montseny Màgic, Montseny Eròtic i Montseny amb un Somriure. És autora de llibres per a aprendre matemàtiques divertides com la col·lecció “Pensem i comptem”, també per aprendre a llegir i escriure amb les Lletres Amagades i Letras con disfraz il·lustrats per ella mateixa. De contes infantils En Jordi i el drac amb pintures d’Antònia Molero, i d’un àlbum il·lustrat per per Aurembiaix Abadal titulat En Jordi va pel Món i que va ser obra premiada en el CCCB. De les novel·les curtes com Tardor Roja; Un mar de boires, Premi Jalpí i Julià; de la col·lecció Bell-lloc i altres contes de mestres que conté El Racó dels desitjos que és una peça teatral representada en alguns a sales del Vallès i Barcelona. De les novel·les històriques inspirades en l’autobiografia: On vas, Irina?, editada en català, castellà Adónde vas, Irina? i anglès Where are you going, Irina? i finalista del Premi de Novel·la Històrica Gregal 2013. De La Mestra amb un somriure als llavis, premi memòria popular de La Roca Romà Planas i Miró. I del poemari Si Condicional editat durant la pandèmia i amb dibuixos de l’Aurembiaix Abadal.
Article anteriorM’estima, no m’estima
Article següentUna realitat incòmoda