Vivim temps agitats també per a l’Església. Tensions, amonestacions, notificacions… Hi ha qui pensa que el Concili Vaticà II s’ha quedat curt i proclama la urgència d’un nou concili. Mentre d’altres pensen, en canvi, que el Concili Vaticà II ha anat massa lluny i proposen que es derogui… Per la dreta i per l’esquerra, l’Església pateix estrebades molt fortes que amenacen amb esquinçar-la i sovint ho aconsegueixen.

Per la dreta, fa vint anys que la Fraternitat sant Pius X, fundada per Marcel Lefevre, es va situar fora de la comunió catòlica en l’ordenar quatre bisbes sense el permís de Roma. Mireu com justifiquen aquests angelets el seu trencament: «ens neguem i ens hem negat sempre a seguir la Roma de tendència neomodernista i neoprotestante que es va manifestar clarament en el Concili Vaticà II i després del Concili en totes les reformes que d’aquest van sortir». Déu n’hi do! A tu, segurament, et semblen una colla de carques irredempts que millor que se’n vagin a parir panteres, però per a Roma, que té el carisma de presidir l’Església en la unitat, aquests també formen part del ramat i s’ha mirar que renunciïn a la seva contumàcia i tornin a sentir-se’n part.

Per l’esquerra, la LCWR (Leadership Conference of Women Religious) dels Estats Units, associació que agrupa el 80 % de les monges en aquell país, està revoltada per la decisió de la Congregació per a la Doctrina de la Fe de sotmetre-les a una depuració doctrinal en tota regla. En la mateixa línia, a Europa ha aixecat bromera la reacció vaticana contra la “Pfarrer Iniciative”, manifest de 400 capellans austríacs demanant reformes, així com la Notificació que la Congregació per a la Doctrina de la Fe espanyola ha adreçat al teòleg Andrés Torres Queiruga exhortant-lo a corregir algunes imprecisions doctrinals. Potser convindria respirar a fons un parell de vegades abans de fer segons quins estirabots, però sembla clar que la institució eclesial té menys cintura amb aquest extrem que amb el contrari.

El Bon Pastor, es distingeix per dues actituds fonamentals. La primera és que «dóna la vida per les seves ovelles». La segona és que vol que hi hagi «un sol ramat amb un sol pastor». La primera actitud demana una dosi molt elevada d’Esperit Sant, però és que la segona el demana tot sencer! Us imagineu el que deu ser mantenir unides en un mateix ramat tot un plegat d’ovelles que tiren cada una pel seu costat? Deu ser com pretendre un cert ordre en una classe de segon d’ESO amb 800 milions d’alumnes! Només per això, ja hauríem de ser una mica més benèvols amb els que exerceixen aquest carisma, no sempre de forma afortunada (només faltaria), en l’Església.

Cal molta confiança que és l’Esperit Sant qui guia en darrer terme l’Església, per a no atabalar-se i no caure en la temptació de posar el fre de mà, els de la dreta, o de fer fugides endavant, els de l’esquerra. L’Església ha oscil·lat sempre, a uns ritmes que depassen les generacions, entre els cismes i els concilis, entre un temps per a trencar i un temps per a restaurar, un temps per a separar i un temps per a unir… em pregunto en quin temps ens trobem ara: si en un temps més cismàtic o en un temps més conciliar? No serà el temps, espero, sinó l’Esperit qui ho dirà.