La comunicació digital s’ha convertit en una eina indispensable en campanya. Els partits, coneixedors del poder que les xarxes socials tenen per arribar a certs sectors de la població, armen tota la seua artilleria per treure el màxim rendiment en els dies clau. Quines són les particularitats dels polítics catalans en l’entorn 2.0? Hi ha grans diferències entre forces polítiques en l’ús de l’estratègia digital? Sí, les xarxes també entren en campanya.

Instagram

Instagram és la xarxa social de moda. Les forces polítiques coneixen el seu potencial, ja que ajuda a la humanització del candidat gràcies a la proximitat que ofereix amb el receptor, que se li brinda la possibilitat de submergir-se en el dia a dia del polític.

Dels candidats catalans a les eleccions generals del 10NInés Arrimadas és la que més seguidors té (142.457), seguida de Gabriel Rufián (130.015), Laura Borràs (15.632), Meritxell Batet (11.954), Cayetana Álvarez de Toledo (7.279), Mireia Vehí (1.550) i Jaume Asens (1.545), a data de 30 d’octubre.

 

Ver esta publicación en Instagram

 

Una publicación compartida de Inés Arrimadas (@inesarrimadas) el

No obstant això, és Cayetana Álvarez de Toledo la que més taxa de participació té (15’44%), seguida de Laura Borràs (9’38%), Gabriel Rufián (9’20%), Jaume Asens (7’64%), Mireia Vehí (5’37%), Inés Arrimadas (4’78%) i Meritxell Batet (4’40%).

Twitter

Twitter és ja un clàssic de les xarxes socials, l’hàbitat per al debat polític, on les notícies arriben de forma immediata i on un simple tuit pot acabar obrint telenotícies.

El polític amb més seguidors és Gabriel Rufián (689.550), seguit d’Inés Arrimadas (529.187), de Cayetana Álvarez de Toledo (115.646), de Laura Borràs (92.997), de Jaume Asens (71.929), de Meritxell Batet (36.781) i de Mireia Vehí (16.968).

Una dada curiosa? Tan sols hi ha 98 persones (un 1’3% del total) seguides pels tres candidats independentistes. I pel que fa a les candidates del bloc de l’155, tan sols coincideixen seguint a 37 persones (un 1% del total).

Facebook

Sembla que no tots els partits li donen a Facebook la importància que mereix. Aquesta és la xarxa social que arriba a una població més heterogènia, no tan polititzada, i on també cal estar. Per això crida l’atenció que ni Laura Borràs, ni Mireia Vehí ni Cayetana Álvarez de Toledo tinguen una pàgina de seguidors (si tenen perfil personal, però la seua privacitat no permet seguir el dia a dia de les publicacions).

Com a Twitter, Gabriel Rufián és el que més seguidors té (274.591), seguit d’Inés Arrimadas (193.832), Meritxell Batet (4275) i Jaume Asens (3654).

Per tant, s’observa que a les tres principals xarxes socials, els més seguits són Rufián i Arrimadas, que es disputen el primer i segon lloc en totes elles, fruit de l’aposta d’aquests partits pels candidats que va lligada a una decidida estratègia digital.