Ànima d'estels
Foto: Engin Akyurt.

Retrobar-se amb el passat t’arrossega a escenaris desconeguts que expliquen com és el present. Tan lluny i la vegada tan a prop. Reflexiones i te n’adones que, d’alguna forma, eres el resultat de tot allò que altres han sembrat i que només es troba a l’ànima dels estels. Edward Lorenz a la Teoria del Caos expressa amb la coneguda metàfora de la *papallona com un gest menut pot desencadenar un gran canvi.

En aquest context, em ve al cap Rosa Parks, figura clau en la lluita contra la segregació racial als Estats Units. La seua detenció després de negar-se a cedir el seu seient a un home blanc en un autobús fou una de les palanques que va contribuir a canviar el curs de la història. La vida dels altres, a vegades, sembla un camí d’estrelles, però, rarament ho és. Aquestes lluites col·lectives o individuals, teixides amb fils invisibles, sòn les que donen forma al futur.

Batec en l’ànima dels estels

La valentia de cada persona mostra el camí als altres. Rosa Parks va desafiar un sistema d’opressió. Aquesta acció fou com un batec en l’ànima dels estels perquè fou una llavor capaç de despertar consciències que, d’altra manera, haguessen estat adormides o alienes al compromís social.

No obstant això, hi ha persones menys conegudes, com Claudette Colvin, que només amb quinze anys, es va negar a cedir el seu seient. Ho va fer uns mesos abans que Rosa Parks. Ara bé, cal tenir en compte també els milers d’anònims que formaren part del moviment a favor dels Drets Civils i que d’una forma o d’altra contribuïren a canviar la seua realitat.

Fets decisius

Els fets decisius solen configurar-se amb la participació d’un teixit social ample. Això fa que el canvi siga significatiu. El 15 M, per exemple, hauria estat impensable sense l’adhesió de milers de ciutadans que s’ajuntaren a tot arreu per impulsar canvis a la societat. I, en aquest moviment, es va comptar amb diversos agents socials que desenvoluparen rols per moure la palanca que va obrir la porta a noves realitats.

En aquest context, cal mirar el passat com quelcom viu més que com una compilació de fets. El passat està ple de les decisions de moltes persones. Per això, nosaltres, som el resultat del qual van sembrar altres i tenim la responsabilitat d’explorar terrenys desconeguts per deixar la nostra empremta i un futur millor per als que vinguen darrere.

* “Lorenz va suggerir que l’aleteig de les ales d’una papallona al Brasil podria, teòricament, desencadenar un tornado a Texas. Tanmateix, la idea és només una il·lustració mental, encapsula la idea proposada per Lorenz. Les pertorbacions mínimes en un sistema poden tenir conseqüències significatives en el futur”. Explicació de la Teoria del Caos. National Geographic (16 d’octubre de 2023).