Sabries a qui votar per donar suport al PSC o per donar suport a ERC?

Els equips dels partits polítics saben que en unes eleccions municipals han de valorar molt bé en quin moment la marca-partit aporta vots, en quin moment ha arribat al seu límit d’atracció de votants i en quin moment és perjudicial, restant o allunyant suports. Un debat que també s’aplica a la marca-candidat.

Amb una bona enquesta podries resoldre alguns dubtes, però a la majoria de municipis els pressupostos per afrontar unes eleccions per guanyar l’alcaldia són reduïts i en moltes ocasions t’has de basar en la intuïció o practicar el noble art de l’assaig i error.

D’aquest debat sorgeixen les diferents marques municipals que molts partits despleguen per Catalunya amb l’objectiu que siguin atractives i recullin més vots.

A les últimes eleccions municipals, el PSC va presentar 603 candidatures sota l’agrupació Candidatura de Progrés, de les quals 169 eren marques municipals.

El PSC utilitza aquesta estratègia en diverses comarques entre les que en destaquen 2, l’Alt Urgell i el Berguedà, amb 17 marques municipals a cadascuna d’elles i sota el paraigua Compromís per.

La resta de comarques on té presència amb aquest tipus de candidatures adopten altres noms com Sumem i Independents per, tot i que també hi ha candidatures que no s’engloben en marques multimunicipals. Alguns exemples: Sumem per Piera, Sumem per Masquefa, Independents per l’Aldea, Independents per Setcases, Compromís per Castellar de n’Hug, Junts per Castellví, Força Corbera, Grup Democràtic Independent de Pratdip o Amics de Vilanova.

ERC i Acord Municipal

El cas d’ERC i Acord Municipal segueix la mateixa filosofia: crear marques municipals allà on es consideri que la marca-partit nacional està més que amortitzada.

A les eleccions del maig del 2023 va presentar, fidel al seu esperit municipalista, 795 candidatures. De fet, és el partit que es va presentar a més municipis ja que Compromís Municipal (Junts) ho va fer a 728 municipis, la CUP ho va fer a 163 municipis, Els Comuns se’ls podia votar a 152 pobles i ciutats i les paperetes d’Ara Pacte Local (PDeCAT) estaven a 131 municipis.

A les passades eleccions municipals, ERC va utilitzar l’estratègia de les marques municipals en el 43% de les butlletes que servien per donar-los suport. En total, els republicans han aconseguit 87.675 vots, mentre que el PSC, amb les seves marques municipals ha recollit 32.246 vots.

De fet, la ciutat on millor li ha funcionat aquesta estratègia a ERC és a Sant Andreu de la Barca amb Fem Sant Andreu on va tenir la confiança de 4.405 votants i a dia d’avui governa la ciutat amb una coalició amb En Comú Podem. Cal resaltar aquest resultat perquè es dona al Baix Llobregat, una comarca que històricament ha estat un feu del PSC.

La marca paraïgua que més vegades utilitzen els equips locals d’ERC és la d’Independents per amb 68 candidatures, Fem amb 26 i Som amb presència a 24 municipis.

A banda dels més de 87.000 vots que ha tingut ERC amb les seves marques municipals també ha tingut un bon rendiment pel que fa a la xifra de regidors i regidores: 1.365 davant dels 308 del PSC.

Pels republicans aquesta estratègia els dona el 47% dels regidors que tenen avui a tot el país i al PSC li aporta un 21% dels seus representants municipals.

Per cert, Independents per Alcanó és una marca d’ERC i Independents x Alcanó és la marca del PSC. Els republicans van obtenir els 5 regidors del municipi.

Article anteriorLa falta de gestió del coneixement a l’administració pública
Article següentEntre la Política Monetària i la Realitat del Mercat
Badalona, 1980. Llicenciat en Humanitats i Periodisme a la Pompeu Fabra. Postgrau en Direcció de Comunicació a ESIC Business School, centre on ara és professor associat. Després d’uns anys treballant a diferents mitjans, sobretot locals, com RAC1, Ràdio Arenys, Badalona Comunicació o Ràdio Argentona, fa un canvi de rumb i comença a construir la seva marca com a consultor de comunicació per empreses i partits polítics. Ha participat en diferents campanyes municipals i ha assessorat partits de diferents ideologies, fet que defineix com un “enriquiment personal i professional sense comparació”. Actualment assessora, com a freelance, diferents associacions empresarials, clústers, empreses i formacions polítiques tant en comunicació offline com en les seves estratègies digitals.