Esquerra Republicana, el Partit Nacionalista de Catalunya, Carles Puigdemont… La llista de polítics catalans que s’estan sumant a la plataforma TikTok va en augment i no sembla que sigui un fet passatger.

Ben sonat ha sigut el cas de l’encara actual president del Parlament, Roger Torrent, qui ha estrenat el perfil de Tiktok d’ERC amb un trend on el protagonista respon la pregunta “En què està pensant Roger Torrent?”, això acompanyat d’una musiqueta de fons. “Fa el ridícul”, “és cuqui”, “a això dediquen el temps els nostres polítics?”, aquestes han sigut algunes de les reaccions més repetides al vídeo. És una bona idea que els nostres polítics entrin a TikTok?

@esquerrarepublicana

També volem saber en què penseu vosaltres, per això estrenem TikTok! #estiktokat #esquerrarepublicana

♬ gibby likes careless whisper very much – unicorn shart❤️

Per començar, tinguem present que el mòbil és el dispositiu de connexió a les xarxes socials per excel·lència. Pràcticament ho tenim tot al mòbil i vivim connectats a ell. És per aquest motiu que, qui aposti en el format de continguts per a mòbils per fer campanya i transmetre el seu missatge, tindrà un clar avantatge respecte a la resta.

I una de les coses bones i a la vegada un gran defecte que té aquest format és que només consumim continguts que siguin curts i ens cridin l’atenció i defugin la reflexió. O sigui, una cosa visual, breu i emocionant que no et faci pensar massa.

D’aquí que critiqui a Felip VI quan apareix fent un discurs de 15 minuts buit de contingut, amb una edició inexistent i bastant pobre a nivell estètic i en canvi, aplaudeixi el fet que Elizabeth II faci un discurs de 7 minuts, on 3 d’ells es basen en música i almenys 1 són vídeos d’altres persones, en resum, 4 minuts de discurs.

I TikTok és l’exemple d’aquesta “nova” manera de comunicar.

Però abans d’entrar en matèria, faré una petita presentació d’aquesta xarxa social. Aquesta plataforma que et permet fer vídeos curts de màxim un minut i que es fan virals molt ràpidament, va ser l’aplicació mòbil més descarregada del 2020, sobretot arran de la pandèmia.

I quin és el seu públic? L’any 2019, el 40% dels seus usuaris es concentrava en la franja d’edat de 16 a 24 anys. Un any més tard, aquest 40% es va disparar al 60%! És a dir, Tiktok és la xarxa social de la generació Z i de la que encara no té nom.

I què hi ha a tiktok? Sobretot hi ha gent que fa balls. D’aquí han sortit grans influencers com Charlie d’Amelio. Però no tot són balls, sinó que també hi ha tutorials i trends com el que ha protagonitzat Torrent.

Ara bé, no tot són flors i violes a tiktok, i és que en aquesta xarxa social, els boomers no són benvinguts. Penseu que per als usuaris d’aquesta xarxa, els que van néixer a principis dels 90 son considerats “la gent gran de tiktok”. I com fer viral un “boomer” a tiktok? Hi ha una manera clau, que és fer paròdia. Paròdia sense fer el ridícul. Una feina complicada però molt efectiva, ja que si fas riure, estàs creant una emoció positiva que queda endins de l’espectador, que, juntament amb una musiqueta còmica, entra millor. És a dir, fer de la campanya una festa i que l’espectador pugui sentir-se partícip amb els trends.

Malgrat això, i tornant al tema de l’edat, qui ha de ser el protagonista d’aquests vídeos? Els polítics “grans” o els joves? Gent a la primera línia política o joves comuns?

Una persona jove o influencer serà millor benvinguda a la xarxa i vista amb bons ulls, ja que el veuran com un igual, cosa que permetrà que el missatge que volem transmetre entri millor. Com fer-ho? Els partits poden utilitzar les seves joventuts per crear i fer difusió d’aquest tipus de continguts, però també crec necessari que haurien de crear una certa figura d’influencer. No perquè vagin a les llistes frikis, sinó per ser creadors de contingut viral i altaveus del partit.

La batalla pel control d’aquesta xarxa social només acaba de començar i qui abans arribi i sàpiga adaptar-se, tindrà el suport de gairebé una generació sencera.